BIO PAPRIKA OD ZDRAVÍČKA

BIO PAPRIKA OD ZDRAVÍČKA

Paprika pochází ze střední Ameriky (Mexika). V Evropě se poprvé objevila až v 19. století.

Plátky papriky jako chipsy

Paprika patří k nejzdravější zelenině, protože obsahuje množství vitaminů a minerálů. Paprika vás nadopuje bohatým zdrojem vitamínu C, který posílí vaši imunitu a zároveň vás ochrání proti infekcím. Paprika vás zásobí i dalšími vitamíny – např. vitamíny skupiny B, provitaminem A, zinkem, vápníkem, draslíkem… Je toho hodně, takže zkuste si nakrájet plátky papriky a můžete uždibovat, ale zdravě. Paprika je totiž přeborníkem ve spalování tuků.

Na světě existuje mnoho druhů paprik, od okrasných, přes papriky sušené a mleté na koření, až po chilli papriky a papriky zeleninové. Ty k nám přivezl Kryštof Kolumbus z Haiti. Původně se k nám dostaly pouze pálivé druhy. V Evropě našly domovinu nejdříve na Balkáně, v Maďarsku a Španělsku, kde se začali zabývat jejich šlechtěním.

Nezralé papriky obsahují nejvíce vitaminu C a nejčastěji bývají zelené. Postupně dozrávají do barev bělavých, žlutých, oranžových, červených, rudých, fialových a zelených. Zeleninové papriky se silnější dužinou jsou různých tvarů a chutí. Zralé, zejména červené papriky obsahují provitamin A, spolu s ním i B1, B2, niacin, kyselinu listovou, vitamin E, křemík, fluor, draslík, hořčík, fosfor, vápník, železo, zinek, jód a barviva posilující cévy. Papriky podporují činnost trávícího traktu a štítné žlázy, pomáhají při chorobách žaludku, střev a žlučníku a zvyšují obranyschopnost organismu. Samozřejmě, že díky svému obsahu prospívají péči o vlasy, nehty a kůži. Speciálně červená paprika se nejvíce doporučuje k rychlejšímu hojení jizev. Je vhodná na nakládání. Nejvíce vitaminu si uchovává paprika čerstvá, tepelně neupravená.

Zelená paprika neobsahuje tolik vitaminů a tím ani neposiluje náš imunitní systém. Ovšem chuťově je mnohem lepší a křupavější.

Pálivost paprik způsobuje kapsaicin. Taková paprika je veliké dráždidlo především na střeva, ledviny a močový měchýř. Pokud ji konzumujeme v malém množství, kapsaicin podporuje trávení. V opačném případě může podráždit kůži a sliznici. Poznáme je podle výrazné štiplavé vůně.

Papriku používáme v kuchyni do salátů, k přílohám, do omáček, k plnění a zapékání.

Doplňující obrázky